
Tarina siitä miksi tämä oli viimeinen saha minkä ostin satasella, maksoi lopulta n. tonnin..
Sitten tähän päättymättömään tarinaa ja viestitykseen myyjän kanssa:
- ostin joskus vuosia sitten punakylkisen moottorisahan minkä
kilometrit tuli täyteen jo kauan aikaisemmin kuin olisi pitänyt, eli
alle 10 tunnin. Kaikki pa letkut piti uusia kun ne suli 98e bensalla.
Lopulta saha jäi käyttämättä kun starttimekanismin muoviosat hajosi eikä
uusia osia ollut tarjolla. - sovin myyjän kanssa asian siten että sain tilalle norrköping
moottorisahan mihin ostin aiemmasta viisastuneena varaosa startin. - sahasin jokunen vuosi sitten keväällä tällä uudella sahalla rankoja
parisen tuntia kunnes saha sitten lakkasi toimimasta. - kun sitten jonkin ajan kuluessa kokeilin käynnistää em sahaa ei se
suostunut edes lupaamaan joten heitin lelun nurkkaan ja ostin tilalle
sähkösahan. - nyt kun olisi ollut käyttöä bensasahalle päätin paneutua tähän kiinan
ihmeeseen: - tarkistin kipinän, tulee.
- purin kaasarin ja käytin sen ultraäänessä
- vaihdoin kokeeksi tulpan ja yllätys oli suuri kun saha kävi hetken.
- tarkistin puolan resistanssin ja säädin etäisyyden vauhtipyörään.
- tankatessani saha laski alleen ja yyyyyllätys, tankin läpivienti pa
letku ei kestä kotimaista 98e bensaa. - naapurista pätkä uutta letkua ja 30 vuotta wanhasta rc-lennokista
pa-suodin millä hapertunut pa letku toimimaan - em toimenpiteiden jälkeen ei saha enään edes lupaa startata.
- varaosa startille ei ole ollut käyttöä kuten ei sahalle kaikkien
kahden käyttötunnin jälkeen muutenkaan… - diagnoosi: puola todennäköisesti ollut alunperin viallinen eikä näytä
olevan varaosana saatavissa…
En luonnollisesti odottanut mitään kompensaatiota mutta tämä tarina
osoittaa sen ettei vuosin seisottamalla ja uhraamalla työpäivän
toimimattoman kiinakoneen kohdalla saata toimimatonta toimivaksi.
Jotenkin huvittavaa on se että kiinan sahoilla käyttö/korjaus suhde
on kohtuuttomassa tasapainossa kun se on luokkaa 1/4.
Kyse onkin lähinnä siitä kun kiinasta voi myös tilata laatutavaraa niin
onko ihan pakko mennä hinta edellä metsään?
Tarinan jatkot muutaman viikon jälkeen:
Tilasin kympin puolan saksanmaalta ja nyt saha käy ja kukkuu.
Onhan se hienoa että vuosia käyttämättämättömänä seisseen sahan saa ajettua edes sisään parin tunnin käyttöajan pohjalta.
Pahoittelulla tämäkään saha ei lähtenyt toimimaan mutta se on vaatinut MINULTA täysin kohtuuttoman määrän työtä, ihmettelyä ja ajankulua.
Jos myyjällä ei ole varaa pitää hyllyssä satasen sahaan kympin osia niin ei varmaankaan ole syytä pitää niitä satasen sahojakaan hyllyssä?!?!?!?!?
Lopuksi:
Tämä satasen saha maksoi karkeesti tonnin. Joten kehotan harkitsemaan tarkasti kun ostaa halpaa tuotetta ja ennenkaikkea sen että edes perus varaosat löytyy hyllystä tai edes ohje mistä apua löytyy kun lelu lakkaa toimiasta. Hyvittavaa on että kiinan ihmettä myydään laadukkaana pohjoismaisena tuotoksena vaikka ainoa asiaan liittyvä on markkinointinimike. Markkinointihan on tunnetusti kusetusta ja kusetus on markkinointia. Ajattelin nyt ajella tuon wanhan laitteen sisään ja katsoa sitten pitkäänkö sahalla okt asuja pärjäilee, jos vaikka pääsis vahtamaan ostetut startti ja kaasarikin joskus käyttöön..
Ja kyllä, öljyläikka kiinan ihmeen alla on teräketjuöljyä mitä ei pidä laitteeseen annostella enempää kuin tulee sahatuksi…
