Ruotsalaista laatua satasella (kotoisin kiinasta)

Tarina siitä miksi tämä oli viimeinen saha minkä ostin satasella, maksoi lopulta n. tonnin..

Sitten tähän päättymättömään tarinaa ja viestitykseen myyjän kanssa:

  • ostin joskus vuosia sitten punakylkisen moottorisahan minkä
    kilometrit tuli täyteen jo kauan aikaisemmin kuin olisi pitänyt, eli
    alle 10 tunnin. Kaikki pa letkut piti uusia kun ne suli 98e bensalla.
    Lopulta saha jäi käyttämättä kun starttimekanismin muoviosat hajosi eikä
    uusia osia ollut tarjolla.
  • sovin myyjän kanssa asian siten että sain tilalle norrköping
    moottorisahan mihin ostin aiemmasta viisastuneena varaosa startin.
  • sahasin jokunen vuosi sitten keväällä tällä uudella sahalla rankoja
    parisen tuntia kunnes saha sitten lakkasi toimimasta.
  • kun sitten jonkin ajan kuluessa kokeilin käynnistää em sahaa ei se
    suostunut edes lupaamaan joten heitin lelun nurkkaan ja ostin tilalle
    sähkösahan.
  • nyt kun olisi ollut käyttöä bensasahalle päätin paneutua tähän kiinan
    ihmeeseen:
  • tarkistin kipinän, tulee.
  • purin kaasarin ja käytin sen ultraäänessä
  • vaihdoin kokeeksi tulpan ja yllätys oli suuri kun saha kävi hetken.
  • tarkistin puolan resistanssin ja säädin etäisyyden vauhtipyörään.
  • tankatessani saha laski alleen ja yyyyyllätys, tankin läpivienti pa
    letku ei kestä kotimaista 98e bensaa.
  • naapurista pätkä uutta letkua ja 30 vuotta wanhasta rc-lennokista
    pa-suodin millä hapertunut pa letku toimimaan
  • em toimenpiteiden jälkeen ei saha enään edes lupaa startata.
  • varaosa startille ei ole ollut käyttöä kuten ei sahalle kaikkien
    kahden käyttötunnin jälkeen muutenkaan…
  • diagnoosi: puola todennäköisesti ollut alunperin viallinen eikä näytä
    olevan varaosana saatavissa…

En luonnollisesti odottanut mitään kompensaatiota mutta tämä tarina
osoittaa sen ettei vuosin seisottamalla ja uhraamalla työpäivän
toimimattoman kiinakoneen kohdalla saata toimimatonta toimivaksi.
Jotenkin huvittavaa on se että kiinan sahoilla käyttö/korjaus suhde
on kohtuuttomassa tasapainossa kun se on luokkaa 1/4.

Kyse onkin lähinnä siitä kun kiinasta voi myös tilata laatutavaraa niin
onko ihan pakko mennä hinta edellä metsään?

Tarinan jatkot muutaman viikon jälkeen:

Tilasin kympin puolan saksanmaalta ja nyt saha käy ja kukkuu.

Onhan se hienoa että vuosia käyttämättämättömänä seisseen sahan saa ajettua edes sisään parin tunnin käyttöajan pohjalta.

Pahoittelulla tämäkään saha ei lähtenyt toimimaan mutta se on vaatinut MINULTA täysin kohtuuttoman määrän työtä, ihmettelyä ja ajankulua.

Jos myyjällä ei ole varaa pitää hyllyssä satasen sahaan kympin osia niin ei varmaankaan ole syytä pitää niitä satasen sahojakaan hyllyssä?!?!?!?!?

Lopuksi:

Tämä satasen saha maksoi karkeesti tonnin. Joten kehotan harkitsemaan tarkasti kun ostaa halpaa tuotetta ja ennenkaikkea sen että edes perus varaosat löytyy hyllystä tai edes ohje mistä apua löytyy kun lelu lakkaa toimiasta. Hyvittavaa on että kiinan ihmettä myydään laadukkaana pohjoismaisena tuotoksena vaikka ainoa asiaan liittyvä on markkinointinimike. Markkinointihan on tunnetusti kusetusta ja kusetus on markkinointia. Ajattelin nyt ajella tuon wanhan laitteen sisään ja katsoa sitten pitkäänkö sahalla okt asuja pärjäilee, jos vaikka pääsis vahtamaan ostetut startti ja kaasarikin joskus käyttöön..

Ja kyllä, öljyläikka kiinan ihmeen alla on teräketjuöljyä mitä ei pidä laitteeseen annostella enempää kuin tulee sahatuksi…

Pihalampi projekti 2019-21

Kun ei vettä ollut lähistöllä niin päätin ottaa taivaalta sadevedet talteen rännien kautta pihalampeen. Materiaaliksi valitsin Raimon keksimän niksibetonin: https://www.facebook.com/raimo.flink

Kaivuutyöt alusti kaivinkone ja loput tehtiin käsipelissä. Kalliot asetti raamit projektille koska louhia ei haluttu. Olisi tehty syvempi jos olisi ollut mahdollista.

Raimon vinkistä järjestin salaojan lammen alle mikä johdettiin salaojakaivoon. Kaivossa on uppopumppu mikä pumppaa kesät talvet lammen alle valuvat vedet takaisin altaaseen hapettaen samalla veden mikä mahdollistaa kalojen pärjäämisen vuodesta toiseen. Tällähetkellä lammessa asustaa muutama ruutana ja piikkimonneja.

Kun ruokahalu kasvoi syödessä niin lammen sisälle laitettiin toinen salaojakaivo ja siitä johdettiin 50mm putkella vesi ylälampeen mistä vesi edelleen valuu uppopumpun avulla puroa pitkin takaisin päälampeen.

Routaeristys lammen ympärillä jäi tekemättä aiemmin ja se lisättiin uretaanilevyillä syksyllä 2024.

Muuten niksibetoni on ajanut asiansa hyvin eikä lampea ole ollut tarve tyhjentää syksyisin vaan se on kestänyt jäätymisen ja lämpenemisen vaihtelut.

Lammen mitat: halkaisija n 5-6m syvyys n 1,5m.

Kuvia projektin eri vaiheista, Raimolle kiitokset vinkeistä 🙂

Perustuksia tekoa 2019

Salaojaputken ja kaivon asennus

Suodatinkankaan ja allasmuovin asennusta

Työvälineet, betonia, sementtiä ja kuitusilppua (Raimo Flink myy)

Valmista syntyi kesällä 2020.

All-focus
All-focus

Kevättalven lumet sulaa..

All-focus

Viimeistelyä

All-focus
All-focus
All-focus

Routaeristys 10/2024

Kakkua jaettiin 70v

Tein pyynnöstä 70-vuotispäiville.

Voileipäkakku; liha ja kala samassa kakussa.

Täytekakku.

Joitakin aikaisemmin tehtyjä kakkuja….

Pörssisähkö ohjaus

Tässä toimiva ratkaisu pörssisähkön säännöstelyyn halutulla hinnalla esim. käyttöveden lämmitykseen. Palvelu on ilmainen, palikat (shelly / kontaktorit) maksaa muutaman kympin eikä asennukseen mene paljon aikaa…

Auton tuulilasin hinta

Ostin puolivuotta sitten Pösö 307:n missä oli tuuliasi halki.

Vakuutusta ottaessani vakuutusyhtiö tyrkytti tuulilasivakuutusta ja jätti luollisesti kertomatta että tarvitsen lasivakuutuksen lisäksi osakaskon. No enpä ottanut joten minulle jäi kolme vaihtoehtoa hoitaa lasin vaihto:

  1. Ostan tuon vakuutuksen 150e + omavastuu 200e = 350e yhteensä. Paikallinen verstas halusi lasista 480e ja vaihdosta 230e = 710e yhteensä. Olisin siis ”säästänyt” 360e/v eli parin vuoden vakuutusmaksuilla olisi mennyt tasoihin ilman vakuutusta.
  2. Teetän tuon em rempan ja maksan 710e. Kun mietin milloin olen viimeksi joutunut lasin vaihtamaan yli kymmenen vuotta sitten olisi tämä ollut kotimassa edullisin vaihtoehto.
  3. Ajan auton rapakon yli Viroon ja vaihdatan lasin Tallinnassa hintaan 230e sisältäen lasin ja työn: https://a-autoklaas.ee/en/homepage/ Säästin siis kotimaan hintoihin n 500e ja vaikka lasken auton ja kahden henkilön laivamatkan 135e ja kuuden päivän loman Pärnussa täyshoidolla hoitoineen 2x270e: http://emmi.ee/fi/ ja tietysti edullisemmat bensat niin oltiin näin siis lomamatkalla käytännössä ilmaiseksi

Mitäpä tästä opimme, tuulilasien hinnat töineen on rajusti ylihinnoteltuja Suomessa ja perussyy on juuri tuossa tuulilasivakuutuksessa. Tekijät on haistaneet rahastuksen sen varjolla kuten niin monessa muussakin vakuutustoiminnassa.

Toyota Avensis d4d vm 2001 mittariston korjaus

Vika ilmeni mittariston pätkimisenä, kaikki neljä mittaria nousi ja laski takaisin nollaan.

Kuva mittaristosta

Vika vaikutti heti virtalähdevialta mikä on 550tkm:n jälkeen ihan mahdollista.

Mittariston purku osottautui hankalaksi, sillä kaikki mittarit oli irroitettava juotoksista että komponentti puolelle pääsi käsiksi. Irroittamalla kolme 470uF elkoa selvisi pian että 5v:n regulaattorin perässä oleva stabilaattori elko oli kuiva mutta ulkoisesti ehjä. Suosittelen ennemmin elkon rikkomista ja sitten juottaa uusi elko vanhan jalkoihin niin säästyy TODELLA ISOLTA TYÖLTÄ. Elkon vaihdon jälkeen mittaristo toimi jälleen normaalisti.

470 uF:n kondensaattorin sijainti. Kuvassa näkyy myös mittarien juotokset ja ruuvit jotka piti irroittaa..
Kuvassa 5v:n regulaattori sekä oikealla puolella irroitetun ja viallisen elkon sijainti.

Takan liittäminen Ecowatti 13 kattilaan

Sähkön hinnan noustessa rajusti (7 kertaiseksi) on herännyt ajatus liittää varaava takka ecowatti 13 sähkökattilaan.

Valmistaja on tehnyt asennusta varten oman setin mikä sisältää kattilan päässä tarvittavat liitokset sekä pumpun (lvi: 5058540).

Koska valmista säilötä ei takkaan löytynyt ja seppä olisi halunnut siitä 1350e/2kk toimitusajalla, päädyin käyttämään veneen rst 42 l septitankkia, mikä liitetään putkituksella kattilaan.

Ecowatin asennuspaketin periaatekuva:

Vesisäiliön sovittaminen takkaan (reunoja joudutaan korottaa n 200 mm.

Projekti nytkähti viimein eteenpäin. Takan vesisäiliö on liitetty lämmityskattilaan ja ensimmäinen lämmitys on tänään 13.11. käynnissä….

Koekäytössä huomasin ettei takan teho riitä 40 litran vesisäiliön lämmittämiseen ja lämmön tuotto jäi muutamaan asteeseen.

Em johtuen vesisäiliö vaihdettiin 14mm kupariputkeen. N 20m putkea saatiin ujutettua muutama metri poskikanavan ilmatilaan ja loput päälle kieppinä. Nyt päästiin n. kaksinkertaiseen lämpötuottoon, mutta ei vieläkään kuin hieman yli 30 astetta kattilaan..

Näyttää siltä että seuraavaksi menee takka uusiksi.